FAQ

Spørgsmål og svar om SmartFreelancer

1. Hvem står for garanti, forsikring og syge dagpenge mm.?

Når man arbejder som smartfreelancer, så har man ikke nødvendigvis registreret et firma. Aftalen indgås mellem freelanceren og arbejdsgiver. De to parter aftaler vilkår for udførelsen af opgaven, og det kontraktuelle håndteres via SmartFreelancer platformen og fjerner alt det administrative bøvl fra freelanceren, som kan fokusere 100% på at udføre opgaven.

2. Hvordan noteres ansættelsesforholdet og timeantallet? (f.eks. ift. optjening af feriepenge og dagpengeret)

Ansættelsesforholdet indgås som en projektansættelse mellem smartfreelanceren og arbejdsgiveren. Heri dækkes feriepenge, skat, moms osv. Du kan se vilkår og betingelser for smartfreelancere her: https://smartfreelancer.dk/terms

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

3. Hvilken rolle spiller SmartFreelancer, hvis en arbejdsgiver ikke betaler en faktura?

Dette er et anliggende mellem freelanceren og arbejdsgiver. Der er tale om en projektansættelse, og arbejdsgiveren indgår i en bindende juridisk kontrakt. Arbejdsgiveren er juridisk forpligtet til at overholde vilkårene for samarbejdet jf. kontrakten. 

SmartFreelancer vil naturligvis gøre hvad der står i vores magt for at de indgåede aftaler overholdes.


4. Hvem står for indberetning af skat og moms?

SmartFreelancer har et partnerskab med Søby Revisorer, som er professionelle eksperter i revision og skat. Det giver dig og din arbejdsgiver fuld tryghed for, at alt sker indenfor gældende regler og lovgivning.

5. Hvem kan bruge SmartFreelancer platformen?

Alle, der ønsker at arbejde som freelancer kan bruge SmartFreelancer. Dette gælder både dig, som arbejder på projekter ved siden af dit fuldtidsarbejde, dig uden CVR. NR, nyopstartede freelancer og erfarne freelancere. 

Vores mission er at gøre det så nemt som muligt at blive og være freelancer. Det gør vi ved at klare alt det administrative, så du som freelancer har mere tid til spændende projekter og markedsføring af din forretning.

6. Skal jeg have et CVR.NR for at bruge SmartFreelancer?

Nej. SmartFreelancer adskiller sig fra andre lignende platforme ved at tilbyde administrativ hjælp til alle freelancere, både med og uden CVR.Nr.

7. Jeg har allerede et fuldtidsjob. Kan jeg stadig bruge SmartFreelancer?

Du styrer selv, hvor mange timer du arbejder, og hvilke projekter du tager, uanset hvilken stilling du har i øjeblikket. Hos SmartFreelancer behøver du heller ikke et CVR.Nr. Dermed bliver det endnu nemmere at tage sideprojekter ved siden af dit andet arbejdet. 

Har du allerede et CVR.nr. kan du selvfølgelig også benytte SmartFreelancer.

8. Hvordan modtager jeg løn?

Lønnen bliver udbetalt til din NemKonto senest 10 dage efter, vi har modtaget betalingen fra din arbejdsgiver. Vi sørger for AM-bidrag, skat og moms i forbindelse med lønudbetalingen.

9. Hvordan opretter jeg et job?

Du opretter opgaven på platformen ved at udfylde den fornødne information om samarbejdets vilkår, herunder bl.a. pris, tid, sted og opgavens tidsmæssige forløb dvs. hvornår opgaven igangsættes og deadline. Når arbejdsgiveren har godkendt projektets vilkår, er du klar til at udføre projektet. 

Du opretter altså sideløbende den gældende kontrakt for projektet. 

10. Kan jeg finde opgaver/projekter i SmartFreelancer platformen?

Nej. SmartFreelancer er udelukkende en administrativ platform, der søger at automatisere administrative opgaver, så du som freelancer har mere tid til at udføre spændende projekter. Vi tager os af alt fra fakturering, indberetning af skat og moms, samt udbetaling af løn.

11. Hvor længe går der før min profil er godkendt, så jeg kan bruge platformen?

Det tager 5 minutter at oprette en profil i SmartFreelancer og derefter er du klar til at oprette din første opgave. Når du opretter en profil skal vi bruge nogle informationer om dig, så vi kan verificere din identitet.


12. Hvilke informationer skal SmartFreelancer bruge fra mig?

Da SmartFreelancer skal varetage alle de administrative opgaver ved et projekt, skal vi bruge følgende informationer, når du opretter en opgave:


For at kunne fakturere din arbejdsgiver og udbetale løn, skal vi desuden bruge følgende informationer fra dig som freelancer: 

* Dette skal vi bruge for at kunne verificere, hvem du er.

13. Hvordan opbevares mine data?

Personfølsomme data opbevares i overensstemmelse med gældende regler for opbevaring af persondata. Dette gælder også data fra kontrakter, herunder arbejdsgiveren oplysninger. Du kan læse mere i under vores vilkår og betingelser her: https://smartfreelancer.dk/terms.

14. Hvordan fungerer SmartFreelancer?

Når du har oprettet en SmartFreelancer-profil, så er du klar til at komme i gang. Processen ser således ud: 


  1. Du opretter din første opgave med information om opgavens formål, pris, sted for udførelse og hvornår opgaven starter og slutter.
  1. Din arbejdsgiver kan nu tilgå de indtastede informationer om opgaven og godkender før du udfører opgaven.
  1. Når din opgave er udført og accepteret af din arbejdsgiver, fremsender vi en faktura til din arbejdsgiver til betaling.
  2. SmartFreelancer håndterer den administrative håndtering af fakturering, modtager betaling fra din arbejdsgiver og sikrer udbetaling af din løn.

15. Hvad koster det at bruge SmartFreelancer platformen?

Det er helt gratis at oprette en SmartFreelancer profil. SmartFreelancer tager kun 5% i administrationsgebyr pr. gennemførte opgave. Dette skal altså estimeres med i projektets pris, udover egen løn, feriepenge, pension, efteruddannelse, udstyr, administration, forsikringer, markedsføring mm.

Bliv en SmartFreelancer allerede i dag

Opret en gratis SmartFreelancer-konto i dag - det tager under fem minutter. Med en SmartFreelancer-konto kan du tage opgaver for dine arbejdsgivere, uden at skulle tænke på fakturering, skat og moms. Lad os være din bogholder. Det eneste vi tager for det, er 5%* af dit honorar - de billigste på markedet.
*Vi tager kun vores andel på 5% ved godkendt udført arbejde.
Kom godt i gang