9/7/2021

5 tips til hjemmearbejdet

5 fantastiske tips til freelancehjemmekontoret – SmartFreelancer

Coronapandemien har for alvor sat hjemmearbejde på dagsordenen, og har du ikke allerede fundet dig helt til rette i det, så kommer her fem gode tips til hjemmekontoret.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Coronapandemien har sat arbejdsmarkedet på prøve og givet et par hårde slag på nogle kritiske og svage punkter. Vi kan dog tage flere positive konsekvenser ud af krisen, som fx den digitale tilstedeværelse og hjemmearbejde.

Tilsammen har de skabt muligheden for, at vi kan nå at komme hele verden rundt via opkald til London, Paris, New York og Tokyo på samme dag, mens man sidder i sit joggingtøj og med uglet hår.

Men flere og flere undersøgelser viser, at den danske befolkning er blevet rigtig glade for hjemmearbejde, og at vi rent faktisk ønsker muligheden for at arbejde hjemme, når lysten er der. Det giver både fleksibilitet i hverdagen, øget overskud og i sidste ende et godt arbejdsmiljø.

Som freelancer er du måske vant til at arbejde på kontoret hos din arbejdsgiver i den periode, du har en opgave for dem, eller også tager du arbejde i hele landet og foretrækker at arbejde hjemmefra.

Har du ikke knækket koden til hjemmearbejdet, så er her fem tips, hvis du vil sætte et kontor op derhjemme.

1. Sørg for at udstyret er i orden

Først og fremmest anbefaler vi, at du har et fast sted i din bolig eller lejlighed, hvor du primært vil sidde og arbejde. Her er pladsmangel muligvis den største begrænsning. Det er vigtigt at sidde i en god stol. For den ergonomiske siddekomfort var måske ikke øverst på listen, da du var ude for at købe spisebordsstole. Så overvej om du skal købe en behagelig stol.

Når området er fundet og stolen er behagelig nok til at sidde i 7-8 timer i træk, så kommer alt det, som er lidt sjovere. Nemlig det tekniske udstyr. På mange kontorer rundt om i landet, får vi tildelt en stor ekstern skærm, et tastatur og en mus, så vi har muligheden for at projicere skærmen op i størrelse eller arbejde på to skærme. Det kan derfor være en god idé at overveje, hvor vidt der kunne blive brug for et bedre tastatur end det på din bærbare computer. Dertil hører naturligvis en mus, der kører godt på bordet eller en musemåtte. Vil du flotte dig lidt, kan du gå efter en lydløs mus, der ikke giver dig ticks af den høje lyd, hver gang du klikker med den.

Til de online møder, du helt sikkert kommer til at have, er det også vigtigt med et godt webcam og en god mikrofon. Hvis du ikke har den dyreste computer på markedet, kan det godt være, at højtalerne og mikrofonen er blevet kompromitteret. Derfor kan du overveje at købe et eksterne webcam og mikrofon. Saml eventuelt lyd og mikrofon ét sted, nemlig i et headset.

Når udstyret er i orden, vil det helt sikkert give mere ro i krop og sjæl. Men husk at overveje, hvor vigtigt det reelt er for dig, hvis du eksempelvis kun har to hjemmearbejdsdage i løbet af ugen.

2. Fleksibilitet ud over alle grænser

Det kan være meget fleksibelt med hjemmearbejde, fordi du kan arbejde, når du har lyst og tid. Du bestemmer selv over din arbejdsdag og kan arbejde på alle tidspunkter af døgnet, hvis privatlivet tillader det. Derfor er det også vigtigt, at du overvejer, hvor fleksibel du har lyst til at være som freelancer. For som freelancer bestemmer du jo tit selv sin arbejdsdag, så længe du får lavet opgaven færdig til tiden.

Det positive ved at være fleksibel og arbejde morgen og aften, gør at du har tid til for eksempel at sidde ude i solen i løbet af dagen, købe ind mens andre er på arbejde og nå gøremål, som det der normalt ikke er tid eller kræfter til om aftenen.

Derudover kan det være en god idé lige at inddrage sin partner eller roomie, hvis du vælger de skæve arbejdstider. For der er måske nogle ting, der skal koordineres.

3. Rutiner, rutiner, rutiner

Nogle har det fint med at være fleksibel. Men det kan også blive for afslappet og demotiverende i længden. Derfor kan det være en god idé at skabe rutiner og vaner, når der skal arbejdes hjemmefra. Her kan det være smart at lave et visuelt overblik over din arbejdsuge og arbejdsdage. Hvad skal nås, hvad kan risikere at komme ind fra højre og hvornår er der deadline. Hvis du arbejder for flere arbejdsgivere ad gangen, hvilket du jo sagtens kan komme til som freelancer, så skab et overblik over hvilke dage, du arbejder for hvilke arbejdsgivere. Sæt tid nok af, og så er det bare i gang.

Det er også en god idé at have orden på skrivebordet. Når alt ligger i de respektive bunker og er nemt at tage frem, så gør det også bare arbejdsprocessen dét mere flydende. Husk også at holde arbejds- og privatliv adskilt. Det giver mere mentalt overskud, at du ved, hvornår du er på arbejde, og hvornår du har fri.

Og et tip, som går meget igen blandt folk, der har arbejdet meget hjemme, er at klæde sig på, som om du skulle ind på et kontor med andre mennesker. Snyd din hjerne til at tro, at du skal ud blandt andre folk. Arbejd altid i normalt eller pænt tøj. Gør noget ud af dit hår, brug måske lidt make-up. Gør noget ekstra ud af det, så du er i gang og sat op til, at nu skal der laves noget. Enkelte dage kan det være okay at gå rundt i underbukser og ligge med computeren i sofaen hele dagen, men med en daglig rutine om at klæde sig ordentligt på, kan du skabe et bedre arbejdsflow.

4. Hold kontakten

Du sidder med stor sandsynlighed med mange forskellige opgaver og skal derfor have kontakt med mange forskellige personer. Det kan være en projektleder, medarbejdere eller nogle fra andre afdelinger i den virksomhed, du er hyret ind til at lave en opgave for.

Derfor kan det være smart jævnligt at tage kontakt til personerne og sidde overfor dem en-til-en. Naturligvis over computeren. På den måde får du set lidt mennesker, og du holder dig opdateret på, hvad der sker, og du kan opdatere dem på, hvor langt du er, om du er stødt på komplikationer eller har brug for hjælp.

Det er naturligvis helt okay bare at have brug for at snakke om noget andet. Så det er også en mulighed at skabe en venskabelig relation, så du kan være med til de faste morgen- eller frokostmøder online, hvor du kan snakke med dem, du evt. arbejder sammen med, eller høre om det, som andre laver på den opgave, du er hyret ind til.

5. Hold pauser

Det kan være en særlig presset tilværelse som freelancer, hvis kalenderen er booket. Specielt også hvis den er booket flere måneder i forvejen. Det kan blive uoverskueligt at skulle holde styr på i hovedet. Så husk at tage pauser.

Har du en fast rutine og en plan for dagen, så husk at skrive pauser ind. Der er flere undersøgelser og studier der siger, at vi mennesker ikke har den bedste koncentrationsevne. I hvert fald ikke i længere tid ad gangen. Derfor er det godt med et mentalt pusterum, hvor du lige kan få en snack, høre noget musik, stirre ind i en væg, komme ud og trække lidt frisk luft eller noget helt femte.

For det er ikke altid nok først at slappe af, når du har fri, hvis du kører derudaf i syv-otte timer i træk. De små pauser i løbet af dagen er med til at give dig det overskud du har brug for, når du skal i gang igen dagen efter. Det skal være sjovt at være freelancer. Så husk at passe på dig selv!

Bliv en SmartFreelancer allerede i dag

Opret en gratis SmartFreelancer-konto i dag - det tager under fem minutter. Med en SmartFreelancer-konto kan du tage opgaver for dine arbejdsgivere, uden at skulle tænke på fakturering, skat og moms. Lad os være din bogholder. Det eneste vi tager for det, er 5%* af dit honorar - de billigste på markedet.
*Vi tager kun vores andel på 5% ved godkendt udført arbejde.
Kom godt i gang

Se også